نقاط عبور مرزی
16 گذرگاه اصلی وجود دارد که بیشتر آنها با جادههای بینالمللی به هم متصل هستند. نقاط عبور مرزی در Dusti و Fotehobod با ازبکستان، Guliston با جمهوری قرقیزستان، و Panji Poyon با افغانستان مهم ترین برای حمل و نقل جاده ای هستند.
زیرا آنها حجم کامیون های بزرگ بیش از 10000 کامیون در سال را ارائه می دهند.
نقاط عبور مرزی جاده ای در پاتار (کونیبودوم) با منطقه دره فرغانه ازبکستان و کولما با جمهوری خلق چین به حجم کامیون های کوچکتر تا 5000 کامیون در سال خدمات رسانی می کنند.
سایر نقاط عبور مرزی جاده ای عمدتاً به خودروهای سواری و فقط تعداد کمی کامیون خدمت می کنند. جادههای متصل به مرز در گولیستون و پاتار (Konibodom) بخشی از کریدورهای CAREC یا بزرگراههای آسیایی را تشکیل نمیدهند.
علی رغم اینکه مسئول تقریباً 20٪ از ترافیک کامیونهای بینالمللی هستند.
با حمایت بانک جهانی، جاده های متصل به مرزهای مرزی گولیستون و پاتار (کونیبودوم) اخیراً ارتقا یافته اند.
گذرگاه مرزی گولیستون ضروری است زیرا مرز مرزی جرجاتول در حال حاضر یک گذرگاه مرزی دوجانبه بین تاجیکستان و جمهوری قرقیزستان است.
به مسافران و بازرگانان اجازه ورود و خروج از کشورهای دیگر را نمی دهد.
بنابراین، مسافران و بازرگانان از جمهوری خلق چین به تاجیکستان (و بالعکس) باید یا از مرز گولیستون استفاده کنند که در نتیجه مسافت بیشتری را طی میکند.
از مرز کولما با یک جاده کوهستانی طولانی از طریق خوروق، که وضعیت نامناسبی دارد و اغلب در بسته است. زمستان باز کردن مرز جرجاتول به کشورهای ثالث احتمالاً حمل و نقل بین المللی کامیون را از طریق مرز گلستان کاهش می دهد.