شرکای تاجیکستان در صادرات و واردات
در سال 2019، کل واردات تاجیکستان 4.02 میلیارد دلار ارزش داشت. محصولات وارداتی بسیار متنوع بود، از جمله نفت تصفیه شده، گندم و فلزات. جمهوری خلق چین شریک اصلی واردات است که 40.19 درصد از ارزش کل را به خود اختصاص می دهد.
پس از آن فدراسیون روسیه (5.1 درصد، عمدتاً برای نفت تصفیه شده) و قزاقستان (2.8 درصد، عمدتاً برای گندم و گاز نفت) قرار دارند.
ارزش کل صادرات حدود 20 درصد از واردات در سال 2019 است.
این عدم تعادل بین کشورهای مبدأ واردات و مقصد صادرات نیز مشاهده می شود: صادرات عمدتاً به شمال و غرب تاجیکستان مانند ترکیه، سوئیس، ازبکستان، در حالی که واردات از شرق و شمال کشور از جمله جمهوری خلق چین، فدراسیون روسیه، و قزاقستان انجام می شود.
چنین جریان های تجاری نامتقارن سازماندهی سفرهای رفت و برگشت را دشوار می کند و هزینه های حمل و نقل را افزایش می دهد.
واردات و صادرات عمدتاً از طریق راه آهن در حمل و نقل شمال گرا انجام می شود زیرا خطوط راه آهن به خوبی در این جهت ها به هم متصل هستند.
برای تجارت با اروپا و ترکیه، انسداد موجود در مسیر ریلی ممکن است، حمل و نقل ریلی را پیچیده کند
بنابراین حمل و نقل جاده ای بیش از هر زمان دیگری ضروری می شود.
مسیر های حمل و نقل تاجیکستان
حمل و نقل بین المللی بار شامل مجموعه نسبتاً محدودی از محصولات صادراتی به مقصد تعداد محدودی از کشورها است. در مورد واردات از جمهوری خلق چین، کامیون ها عمدتاً به دلیل عدم وجود شبکه ریلی مستقیم بین دو کشور استفاده می شوند، یا کالاها به بنادر دریایی مجاور حمل می شوند و متعاقباً از طریق راه آهن و/یا جاده حمل می شوند.
قزاقستان و فدراسیون روسیه شرکای تجاری مهمی هستند، به ویژه برای واردات محصولات نفتی و گندم و صادرات محصولات معدنی و فلزات. حمل و نقل ریلی از طریق ازبکستان مستقیماً به قزاقستان و به سمت مسکو و سایر مناطق فدراسیون روسیه نسبتاً ساده است.
مسیر راه آهن به خصوص برای محصولات فله بسیار رقابتی است. حمل و نقل جاده ای فقط برای مسیرهای نسبتا کوتاه به جنوب قزاقستان و شامل محموله های غیر فله با ارزش بالا رقابتی می شود.
از جمهوری خلق چین، کالاهای مصرفی مانند کفش لاستیکی، منسوجات و پوشاک وارد می شود. اگرچه تاجیکستان با جمهوری خلق چین (گذرگاه کولما) مرز دارد، اما دسترسی از طریق زمین های کوهستانی و سپس تنها به انتهای غربی جمهوری خلق چین انجام می شود که نیاز به سفر بیشتر به مراکز اقتصادی جمهوری خلق چین دارد.
راهکار های تاجیکستان
بنابراین یک گزینه حمل و نقل ترجیحی شامل حمل و نقل به بندر دریایی نزدیک است. نزدیکترین بندر تاجیکستان بندرعباس در ایران است که با قطار از طریق ازبکستان، ترکمنستان و ایران قابل دسترسی است.
با این حال، این مسیر برای بازرگانان تاجیک مشکلاتی را به همراه خواهد داشت، از جمله تغییر گیج در ایران که دارای مسیرهای استاندارد است. بندر جایگزین بندر باتومی در دریای سیاه در گرجستان است. برای دسترسی به باتومی، بازرگانان و از طریق راه آهن ازبکستان به آکتائو در قزاقستان با کشتی ریلی از دریای خزر به باکو در آذربایجان می روند
سپس از طریق راه آهن از آذربایجان و گرجستان عبور می کنند.