شاخص عملکرد لجستیک

یک معیار مهم برای وضعیت شاخص عملکرد لجستیک ازبکستان، شاخص عملکرد لجستیک بانک جهانی (LPI) است. گزارش LPI بانک جهانی کشورها را با تجزیه و تحلیل شش مولفه کلیدی زنجیره تامین و عملکرد رتبه بندی می کند: کارایی مدیریت مرزهای گمرکی.

زیرساخت های تجاری و لجستیکی با کیفیت؛ سهولت نسبی سازماندهی محموله های بین المللی قیمت های رقابتی؛ کیفیت شایستگی لجستیک؛

قابلیت ردیابی و تعداد دفعاتی که محموله ها در زمان تحویل مورد انتظار به دست گیرندگان می رسند.


ازبکستان در گزارش LPI سال 2023 بانک جهانی در رتبه 88 قرار گرفت و با بنگلادش، جمهوری کنگو، دومینیکن گواتمالا، گینه بیسائو، مالی، نیجریه و فدراسیون روسیه برابری کرد.

رتبه کلی ازبکستان 2.6 این کشور را به عنوان “عملکرد جزئی” طبقه بندی می کند. که نشان دهنده محدودیت های لجستیکی و زنجیره تامین مشترک در کشورهای کم درآمد و متوسط ​​است.


نمرات LPI ازبکستان در گمرک، محموله های بین المللی و امتیازات زیرساخت بهتر از همتایان با درآمد متوسط ​​پایین تر بود،

با این حال، در میان کشورهای منطقه اروپا و آسیای مرکزی بانک جهانی، ازبکستان در هر رده پایین تر از میانگین قرار گرفت. به ویژه در ردیابی و امتیازات ردیابی، زیرساخت و صلاحیت لجستیک و کیفیت.

فنلاند، بالاترین عملکرد لجستیک در منطقه اروپا و آسیای مرکزی، رتبه دوم را در امتیاز LPI کسب کرد.

در منطقه آسیای مرکزی، ازبکستان پس از قزاقستان در رتبه دوم و بالاتر از تاجیکستان، قرقیزستان و افغانستان در امتیاز کلی LPI قرار گرفت.

از میان کشورهای آسیای مرکزی که در گزارش بانک جهانی 2023 LPI گنجانده شده است، تنها امتیاز کلی تاجیکستان از سال 2010 افزایش یافته است. اگرچه امتیازات ازبکستان از سال 2016 روند صعودی داشته است.

امتیازات، و پس از قزاقستان در رده های باقی مانده دوم است.

صفحه اینستاگرام شرکت خلیج فارس ریل

پست قبلی

مناطق آزاد اقتصادی ازبکستان

پست بعدی

حمل و نقل جاده ای ازبکستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *