تاجیکستان واهمیت راه اهن

راه اهن تاجیکستان

راه آهن عموماً برای حمل و نقل کالاهای حجیم و سنگین در مسافت های طولانی مناسب است. حمل و نقل ریلی حجم قابل توجهی از محموله های بین المللی را به/از تاجیکستان حمل میکند. تمام حمل و نقل ریلی بین المللی نیاز به عبور از ازبکستان دارد، تنها کشوری که از طریق چهار گذرگاه مرزی اتصال ریلی دارد. بنابراین، راه آهن تاجیکستان همچنان به دسترسی به شبکه ریلی در ازبکستان برای اتصال به سایر کشورها و بین خطوط راه آهن شمالی و مرکزی-جنوبی خود نیازمند است.

اتصال خط راه آهن جنوبی به ازبکستان بین سال های 2011 و 2017 عمدتاً به دلیل تخریب یک پل در بخش گالابا-اموزنگ محدود شد. در مارس 2018، همزمان با بهبود روابط دوجانبه بین ازبکستان و تاجیکستان، این محدودیت برداشته شد. با این حال، همچنان موانعی برای حمل و نقل و بازرگانان تاجیک برای استفاده از راه آهن برای دسترسی به بندر بندرعباس وجود دارد.

آنها تمایل دارند از جاده ها استفاده کنند.

تعمیر و نگهداری مسیر وجود ندارد و بسیاری از شبکه در وضعیت نامناسبی قرار دارد. این امر منجر به خروج مکرر از ریل و سرعت کم به طور متوسط 30-40 کیلومتر در ساعت می شود که کمتر از نیمی از حداکثر سرعت قطارهای باری و مسافری با سرعت 80 کیلومتر در ساعت است.

راه آهن تاجیکستان مشتاق جایگزینی تراورس های راه آهن و اضافه کردن بالاست برای بهبود وضعیت شبکه است

خدمات حمل و نقل

راه آهن تاجیکستان اساساً یک نهاد عملیاتی حمل و نقل بار است و قطارهای باری تقریباً 95 درصد از ترافیک آن را تشکیل می دهند. بین سال‌های 2014 و 2017 حجم بار به طور مداوم کاهش یافت. می‌توان آن را با ساخت مسیر جایگزین و ازبین رفتن ترافیک ترانزیتی در خط شمالی در ازبکستان نسبت داد.

از آنجایی که شبکه راه آهن تاجیکستان تکه تکه است. تنها در غرب کشور واقع است.

راه آهن تاجیکستان نمی تواند عملکرد ترانزیت مهمی را ارائه دهد یا به راحتی به نیازهای حمل و نقل داخلی پاسخ دهد و نقش آن تا حد زیادی به ترافیک واردات و صادرات محدود می شود.

با توجه به حمل و نقل بار داخلی، راه آهن تنها 0.5 درصد از کل حمل و نقل بار در تناژ را بر عهده دارد. از نظر ترافیک بین‌المللی بار، حمل‌ونقل ریلی همچنان غالب است، به طوری که 77.0 درصد از کل حمل‌ونقل بین‌المللی بار از طریق ریل در تناژ حمل می‌شود.

اگرچه این میزان به طور پیوسته به نفع حمل‌ونقل جاده‌ای کاهش یافته است. حمل و نقل ریلی بین المللی 98.1 درصد از کل بار ریلی را در تناژ تشکیل می دهد.

پست قبلی

صادرات و واردات در تاجیکستان

پست بعدی

نقاط عبور مرزی و گذرگاه های تاجیکستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *