حمل و نقل ریلی به قزاقستان

حمل و نقل ریلی قزاقستان از اهمیت استراتژیک برخوردار است. شرایط خاص جغرافیایی کشور، وسعت قلمرو آن، عدم دسترسی مستقیم به دریا، ذخایر زیاد مواد اولیه، همگی از دلایل اهمیت حمل و نقل ریلی در اقتصاد کشور
با توجه به برنامه رئیس جمهور مبنی بر ایجاد قزاقستان به عنوان بزرگترین مرکز ترانزیت منطقه ای، حمل ریلی و زیرساخت های آن نقش کلیدی ایفا خواهد کرد.

زیرا بیشتر محموله های ترانزیت و صادرات-وارداتی که از قزاقستان عبور می کنند توسط این نوع حمل می شوند.
از آنجایی که کشور به دریا دسترسی ندارد، بار اصلی حمل و نقل محموله از طریق ریل به دوش میکشد.

راه آهن 47.2 درصد از کل گردش بار و 6.6 درصد از کل گردش مالی کشور را به خود اختصاص داده است.
در سال 1893 اولین راه آهن تاسیس گردید. این خط آهن اورالسک را به ساراتوف و روسیه مرکزی متصل کرد و راه آهن Ryazan – Ural نام گرفت.

در سال 1894، یک بخش 200 کیلومتری از بخش جنوبی ترانس سیبری از طریق Petropavlovskovsk ساخت شد.

حمل بار به قزاقستان به صورت ریلی

حمل و نقل ریلی به قزاقستان از دو مسیر سرخس و اینچه برون انجام می‌شود. با توجه به وسعت کلان کشور قزاقستان مبدا ، مقصد و نوع کالا نقش تایین کننده در انتخاب مسیر و شیوه حمل و نقل دارد.
ایستگاه ها و شهرهای معمول شامل آلماتی، تاراز، چیکمنت(شیمکنت)، کوستانا و آکتائو است. متخصصان حمل و نقل خلیج فارس ریل با ارزیابی دقیق پارامترهای حمل و نقل قیمت و شیوه ارسال مناسب برای شما تدارک خواهند دید.

حمل بار ریلی به قزاقستان از دو مسیر سرخس و اینچه برون قابل انجام است. که با توجه به نوع بار و مقصد مبدا حمل از ایران مشخص می‌شود. ایستگاه های سرخس و اینچه برون دارای محدودیت و مزایا خاص خود هستند. این ویژگی سبب می‌شود تا هر کالا نیازمند روش خاص ارسال شود.

حمل ریلی از اینچه برون به قزاقستان

مزایا:
1- دسترسی به بازارهای CIS: از مرز اینچه برون، شما می‌توانید به بازارهای مختلف کشورهای اعضای اتحادیه اقتصادی متوسط (CIS) ازجمله ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان دسترسی داشته باشید.
2- کاهش هزینه‌های حمل و نقل داخلی: ارسال بارها از مرز اینچه برون به قزاقستان می‌تواند هزینه‌های حمل و نقل داخلی در ایران را کاهش دهد. این به دلیل کاهش مسافت برای حمل و نقل بار از شهرهای ایرانی به مرز اینچه برون است.
3- تنوع مقصدها در قزاقستان: مزیت دیگر حمل بار از اینچه برون این است که به عنوان نقطه ورود به قزاقستان، به مقصدهای مختلف در این کشور دسترسی دارید. هزینه‌های کد عبور (کد اکسپدیتور) ممکن است بین مقاصد مختلف در قزاقستان متغیر باشد.

معایب:
هزینه‌های ترخیصی و جرثقیل: از معایب این مسیر می‌توان به هزینه‌های ترخیصی و استفاده از جرثقیل در ایستگاه‌های مرزی اشاره کرد. این هزینه‌ها می‌توانند بار ریلی را گران‌تر کنند.
مسیر طولانی‌تر: از اینچه برون به قزاقستان مسیری طولانی‌تر از مرز سرخس دارد. این ممکن است زمان بیشتری برای حمل بار در معرض قرار دهد و هزینه‌های انتقال را افزایش دهد.
هزینه کد عبور متغیر: هزینه کد عبور (کد اکسپدیتور) ممکن است بین مرزهای خروجی سرخس و اینچه برون متغیر باشد. بنابراین، باید به دقت محاسبه شود.

حمل ریلی از سرخس به قزاقستان

مزایا 

1- پایین بودن هزینه های داخلی: ایستگاه سرخس و دیگر ایستگاه های خراسان دارای امکانات بسیار مطلوب جهت تخلیه و بارگیری باری می‌باشند. این امکانات وسیع سبب کاهش هزینه های مبدا می‌شود.
2- نزدیکی به شهرهای شرقی: اگر مبدا کارخانه سازنده در شرق کشور باشد هزینه ی کمتری بابت حمل بار از کارخانه تا ایستگاه مبدا تمام خواهد شد.
3- نزدیکی به دیگر کشورهای CIS: حمل بار به شرق قزاقستان و دیگر کشورهای cis از مسیر سرخس انجام می‌شود.

معایب
1- هزینه کد عبور بالا: هزینه کد عبور بسیار بالا برای مقصد آکتائو

شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس ریل پیشرو در ارسال بار بصورت ریلی و جاده ای به آسیای میانه است.

پست قبلی

حمل و نقل ریلی به ازبکستان

پست بعدی

ظرفیت کریدورهای ترانزیتی تاجیکستان و بزرگراه اسیایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *