تجارت کالاهای عمومی قزاقستان

کالا های نامناسب برای حمل و نقل کانتینری

فقط مقدار کمی کالا در کانتینر حمل می شود که استفاده از حمل و نقل بین وجهی را منع می کند. این در حالی است که با تحلیل رشد حمل و نقل در کانتینر طی پنج سال گذشته می توان دریافت که 29 برابر است. در تجارت کالاهای عمومی قزاقستان، صادرات مواد خام غالباً: محصولات معدنی (70.2٪) و همچنین فلزات و محصولات فلزی (18.9٪). محصولات با منشاء حیوانی و گیاهی تنها (6.3) درصد است. بنابراین نزدیک به 90 درصد از کالاهای صادره از طریق ریل برای حمل و نقل کانتینری مناسب نیستند.

بنابراین نزدیک به 90 درصد از کالاهای صادره از طریق ریل برای حمل و نقل کانتینری مناسب نیستند.
عمده کالاهای وارداتی عبارتند از: ماشین آلات، تجهیزات، وسایل نقلیه (34.7%). محصولات معدنی (14.9%); محصولات صنایع شیمیایی (12.5%)؛ فلزات و محصولات فلزی (10.7%) و محصولات با منشاء حیوانی و گیاهی (9.3%).
سهم عمده واردات از کشورهای اروپایی توسط حامل های خارجی از بلاروس، اوکراین، فدراسیون روسیه و کشورهای بالتیک بوده است.

اما شرکت‌های حمل‌ونقل قزاقستانی به دلیل شرایط فنی نامناسب وسایل نقلیه خود و همچنین به دلیل ایجاد موانع مصنوعی برای شرکت‌های حمل‌ونقل قزاقستان در سایر کشورها مجبور به خروج از بازار بین‌المللی خدمات حمل و نقل هستند.

یکی از جنبه های مهم افزایش سهم شرکت های حمل و نقل داخلی در بازار خدمات حمل و نقل جاده ای بین المللی، توسعه بازار خدمات حمل و نقل است.
در آینده لازم است اقداماتی برای جلوگیری از کاهش سهم حامل های داخلی در حمل و نقل بین المللی کالا و همچنین کاهش سهمیه ها به/از کشورهای ثالث انجام شود.

این به شرکت‌های حمل‌ونقل قزاقستان اجازه می‌دهد در هنگام حمل و نقل به/از کشورهای آسیای مرکزی موقعیت مسلط داشته باشند.

مشکلات فنی ترانزیت از طریق قزاقستان

همراه با مشکلات فنی، ترانزیت از طریق قزاقستان با چالش هایی با ماهیت نهادی مرتبط با تاخیرهای غیرقابل توجیه و پیچیدگی های رویه ای در گمرکات و کنترل های مرزی مواجه است. این چیزی است که قزاقستان می تواند به آن بپردازد.

بر اساس برنامه توسعه “برنامه ریزی توسعه چین غربی 2011-2015” برای توسعه مناطق غربی و مرکزی چین، قرار بود تا 1 تریلیون دلار سرمایه گذاری شود. توسعه شتابان استان های غربی چین به افزایش ترافیک حمل و نقل از طریق قزاقستان کمک خواهد کرد.
افزایش جریان ترانزیتی و افزایش تقاضا برای قطارهای کانتینری پرسرعت نیاز به ساده سازی کنترل گمرکی و مقررات غیر تعرفه ای را در پی داشته است. ترخیص کالا از گمرک در مرزهای قزاقستان دارای مزایای زیر است:
• مالیات بر ارزش افزوده کالاهای وارداتی در قزاقستان تنها 12 درصد است.
• عوارض گمرکی بسیاری از کالاها در قزاقستان نسبت به سایر کشورهای اتحادیه اروپا پس از ورود قزاقستان به WTO کمتر است.

صفحه این شرکت در لینکدین

پست قبلی

فرصت های تجاری تاجیکستان

پست بعدی

عدم تطابق مقررات و قوانین گمرکی ایران و روسیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *