اهمیت کریدور Corridor 2 OSJD قزاقستان

اهمیت کریدور 2 در قزاقستان

کریدور 2 از قلمروهای فدراسیون روسیه، قزاقستان، چین و ویتنام عبور می کند. این خدمات حمل و نقل کالا بین فدراسیون روسیه و چین است. مسیر کریدور به شرح زیر است: مسکو – کازان – یکاترینبورگ – کورگان – پتروپاولوفسک – آستانه – داستیک – آلاشانکو ارومچی – ژنگژو – خوژو لیانیونگانگ. قلمرو قزاقستان 19 درصد از طول کریدور را تشکیل می دهد. این کریدور دسترسی به بندر لیانیونگانگ را فراهم می کند که به روی کشتی های خارجی باز است.
این راهرو از قلمرو قزاقستان در امتداد بخش پتروپاولوفسک کوکشتاو – آستانه – کاراگاندا – موینتی – بالخاش – آکتوگای – داستیک می گذرد. طول کل کریدور 1900 کیلومتر است. این کشور از مرز فدراسیون روسیه (ایستگاه پتروپولوفسک) تا مرز چین (ایستگاه داستیک) عبور می کند.
شعبه a این کریدور از قزاقستان در امتداد بخش توبول – آستانه عبور می کند و 664 کیلومتر طول دارد.

مناطق اقتصادی

مناطق اقتصادی شمال، مرکزی و جنوب شرقی قزاقستان در کریدور قرار دارند. در منطقه اقتصادی مرکزی قزاقستان یک مجتمع معدنی و متالورژی زغال سنگ وجود دارد که از مواد خام خود استفاده می کند. از این منطقه نفت، فلزات آهنی و غیرآهنی و ضایعات آهنی به چین منتقل می شود. از منطقه اقتصادی شمال، کنسانتره سنگ آهن، فلزات آهنی و ضایعات آهنی به چین عرضه می شوند. در حال حاضر هیچ جایگزینی برای حمل و نقل از طریق ایستگاه دوستیک وجود ندارد. اجرای طرح اقدام برای توسعه ایستگاه داستیک و بخش آکتوگای – داستیک منجر به افزایش حجم حمل و نقل بار از طریق ایستگاه داستیک به 13.1 میلیون تن شده است.
بیشترین حجم حمل و نقل بار (تا 36، 33 و 30 میلیون تن) در امتداد مسیر OSJD کریدور 2 آستانه – انار، انار – کاراگاندا سورتیرووچنایا و کاراگاندا – سورتیرووچنایا – ژاریک در امتداد بخش هایی از راه آهن قزاقستان انجام می شود.
در قزاقستان، جریان اصلی محموله کانتینرها از گذرگاه مرزی با چین در Dostyk – Alashankou عبور می کند. علیرغم رشد تردد کانتینری از طریق ترمینال داستیک، مشکلات تکنولوژیکی برای جابجایی محموله های کانتینری در قطارهای تخصصی و عدم وجود سیستمی برای تبادل اطلاعات اولیه بین راه آهن چین و قزاقستان وجود دارد. بنابراین، هدف این است که ترافیک کانتینری بار را به ترمینال آلتینکول – خرگوس تغییر مسیر دهد.
در بخش قزاقستان از کریدور 2 OSJD پایانه های کانتینری در ایستگاه های کوکشتاو، آستانه، کاراگاندا و داستیک وجود دارد. پایانه ها مجهز به فناوری پردازش ظروف بزرگ هستند و ظرفیت پردازشی ذخیره ای دارند.

صادرات روسیه به قزاقستان

بزرگترین صادرکنندگان فلزات آهنی به قزاقستان مناطق روسیه اورال و سیبری غربی هستند. آنها حدود 80 درصد از کل صادرات فلزات آهنی روسیه به قزاقستان را تشکیل می دهند.
تجزیه و تحلیل دامنه محموله های صادراتی به فدراسیون روسیه، شریک اصلی تجاری قزاقستان، نشان می دهد که این محموله ها اساساً از محموله های فله عمومی، مایع فله و خشک تشکیل شده است. صادرات اقلامی مانند فلزات آهنی و سنگ معدن حدود نیمی از کل صادرات قزاقستان را تشکیل می دهد. بخش عمده این جریان محموله سنگ آهن از انجمن معدن و تغلیظ Sokolovsko-Sarbaiskoye است و مصرف کننده اصلی این محصولات در فدراسیون روسیه کارخانه آهن و فولاد Magnitogorsk است.
تقریباً تمام زغال سنگی که از قزاقستان به فدراسیون روسیه صادر می شود از حوزه اکیباستوز است. بزرگترین مناطق مصرف کننده روسیه عبارتند از Sverdlovsk، Chelyabinsk و Omsk که حدود 95٪ از کل حجم زغال سنگ صادراتی از قزاقستان به فدراسیون روسیه را تشکیل می دهند.
حدود یک سوم حجم محموله های صادراتی روسیه به قزاقستان از طریق نقاط مرزی راه آهن لوکوت و کارتالی حمل می شد.

صفحه اینستاگرام این شرکت

پست قبلی

حمل و نقل افغانستان و آسیای مرکزی بزرگ

پست بعدی

شاخص عملکرد حمل و نقل (LPI)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *