اهمیت عملکرد حمل و نقل

عملکرد حمل و نقل

حمل و نقل با عملکرد خوب، چه در داخل و چه در سطح بین المللی، پیش شرط لازم برای رقابت ملی است. شبکه‌های تولید جهانی به عملیات حمل‌ و نقل وابسته هستند این وابستگی بر طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های ارزش افزوده در طول زنجیره‌های تامین، از تامین‌کنندگان مواد خام تا مصرف‌کننده نهایی، و همچنین بازیافت مواد پس از استفاده تأثیر می‌گذارد.

محدودیت های فیزیکی، اداری و غیررسمی موانع بزرگی برای جابجایی کالا و تجارت بین المللی هستند. برداشتن این موانع تاثیر بیشتری بر رشد اقتصادی و رقابت پذیری نسبت به حذف تعرفه ها خواهد داشت. طبق برآورد اخیر فرانتینو و همکاران. (2013)، تأثیر ترکیبی بهبود مدیریت مرزی، و ارتقاء زیرساخت‌های حمل و نقل و ارتباطات، تولید ناخالص داخلی جهانی (GDP) را 4.7 درصد افزایش می‌دهد، 6 برابر بیشتر از آنچه که از حذف کامل و جهانی تعرفه‌ها حاصل می‌شود.

هسته اصلی محرک توسعه اقتصادی

به عبارت دیگر، تسهیل تجارت و حمل و نقل هسته اصلی محرک توسعه اقتصادی است. همچنین یک رابطه متقابل قوی بین این دو وجود دارد: تسهیل تجارت و حمل و نقل عملکرد را تقویت می‌کند و حمل و نقل بهتر از رشد حمایت می‌کند، رقابت‌پذیری را افزایش می‌دهد و سرمایه‌گذاری را امکان‌پذیر می‌کند. تصمیمات سیاسی و سیاست‌های اجرا شده هم تأثیر مستقیم و هم غیرمستقیم بر جذابیت یک منطقه یا کشور از نظر تصمیم‌گیری مکان کسب‌وکار دارد.

یک کشور زمانی جذاب است که توانایی جذب سرمایه گذار خارجی را داشته باشد. از این نظر، حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) موجود در یک قلمرو، شاخص خوبی برای جذابیت آن است. سیستم های حمل و نقل به عنوان یک عامل تولید و به عنوان یکی از عوامل کلیدی تعیین کننده تصمیم گیری های مکان یابی تاسیسات در نظر گرفته می شوند. زیرساخت های حمل و نقل تأثیر قابل توجهی بر بهره وری و ساختار هزینه شرکت های خصوصی دارد. مطالعات تجربی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به مناطقی جذب می‌شود که سیستم‌های حمل و نقل کارآمدتر هستند.

سیاستگذاران و بخش خصوصی

بهبود مستمر از سیاستگذاران و ذینفعان خصوصی برای اجرای اصلاحات جامع می طلبد. برای انتقال محصولات به بازار کارآمد و قابل اعتماد، کشورها باید هزینه های تجاری را کاهش دهند و سیاست هایی را برای حمایت از تجارت اتخاذ کنند و در نتیجه به بهبود رقابت تجاری کمک کنند.

حتی اتصال فیزیکی خوب نیز ارائه خدمات ضعیف را جبران نمی کند. توسعه زیرساخت در تضمین اتصال و دسترسی به دروازه‌های تجاری و حمل و نقل ضروری بوده است. با این حال کشورها با انواع خاصی از زیرساخت ها موفق تر بوده اند. کیفیت زیرساخت ICT، به ویژه، به سرعت در سراسر جهان بهبود یافته است. برعکس، زیرساخت های ریلی نارضایتی عمومی را القا می کند. رتبه بندی برای انواع دیگر زیرساخت ها بر اساس منطقه متفاوت است .

ارائه دهندگان لجستیک

خدمات حمل و نقل توسط ارائه دهندگان لجستیک ارائه می شود که در محیط های جهانی بسیار متفاوت عمل می کنند.
معمولاً کیفیت خدمات حمل و نقل توسط مشتریان و کاربران شبکه بهتر از کیفیت زیرساخت فیزیکی مربوطه درک می شود. به نظر می رسد این مورد در حمل و نقل هوایی و دریایی است.
از سوی دیگر، راه‌آهن‌ها تمایل به دریافت رتبه‌های پایین در سراسر جهان برای خدمات و زیرساخت‌ها دارند. در این صورت می توان استنباط کرد که تعالی عملیاتی را نمی توان به تنهایی با «سخت افزار» فیزیکی خوب جایگزین کرد.

قابلیت اطمینان عملیات یک نگرانی عمده برای معامله گران و ارائه دهندگان حمل و نقل به طور یکسان است و قابل پیش بینی بودن زنجیره تامین اهمیت بیشتری پیدا می کند. عبور کارآمد از مرز برای حذف تاخیرهای قابل اجتناب و افزایش قابلیت پیش بینی در فرآیند ترخیص ضروری است. هماهنگی بین سازمان های دولتی مربوطه نقش عمده ای در این تلاش ها ایفا خواهد کرد، از جمله نیاز به معرفی بهترین شیوه ها در اتوماسیون و مدیریت ریسک. بر اساس شاخص عملکرد لجستیک بانک جهانی (LPI)، آژانس‌های گمرکی تمایل به کسب رتبه‌بندی LPI بالاتری نسبت به سایر آژانس‌های مرتبط دارند – مانند آژانس‌های کنترل بهداشتی و بهداشت گیاهی و آژانس‌هایی که استانداردها را اجرا می‌کنند.

به طور کلی تر، عملکرد حمل و نقل به شدت با قابلیت اطمینان زنجیره های تامین و قابل پیش بینی بودن در دسترس بودن خدمات مرتبط است. زنجیره‌های تامین پیچیده‌تر و پیچیده‌تر می‌شوند، زیرا اغلب کشورهای زیادی را در بر می‌گیرند. اصلاحات جامع و تعهدات بلندمدت از سوی سیاستگذاران و سهامداران خصوصی برای همگامی با جهان در حال تغییر ضروری خواهد بود.

حمل و نقل بین المللی خلیج فارس ریل
حمل ریلی و جاده ای به آسیای میانه و روسیه
دارای دفاتر فعال در مشهد ، سرخس ، اینچه برون، تهران و بندرعباس
صفحه لینکدین خلیج فارس ریل

پست قبلی

نقش هوش مصنوعی در حمل و نقل

پست بعدی

شاخص عملکرد حمل و نقل (LPI) (مقاله‌شماره‌دو)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *