کریدور
کریدور یک مسیر یا مجموعه ای از مسیرهای موازی است که دو دروازه (معمولاً بندر به بندر) را به یکدیگر متصل می کند. می تواند یک جاده، راه آهن، مسیر دریایی یا ترکیبی از اینها باشد. همه کریدور های تاجیکستان ترانزیتی هستند و علاوه بر تامین نیازهای ترافیکی درون منطقه ای، می توان از آنها برای عبور از مرزهای یک یا چند مرزی استفاده کرد.
انتخاب کریدورهای CAREC بر اساس قانون شامل مشارکت حداقل دو کشور CAREC و پنج معیار بود:
حجم ترافیک فعلی؛ چشم انداز ارتقای رشد اقتصادی و ترافیک آینده؛ امکان افزایش ارتباط بین جمعیت عمده و مراکز اقتصادی؛ پتانسیل برای کاهش تاخیرها (از جمله تغییر گیج و BCP)؛
و پایداری اقتصادی و مالی سرمایه گذاری در زیرساخت ها، فناوری و مدیریت. تعمیق تجارت و حمل و نقل منطقه ای همکاری بین کشورهای آسیای مرکزی می تواند به مزایای اقتصادی قابل توجهی منجر شود. بر اساس برخی برآوردها، گردش تجاری کشورهای CAREC می تواند در دوره 2005-2017 سه برابر شود و به طور متوسط حدود 10 درصد رشد سالانه در این دوره داشته باشد.
بانک انکشاف اسیایی( ADB)
بانک انکشاف آسیایی 6 کریدور CAREC را توسعه داده است.از نظر جغرافیایی، چهار کریدور از شش کریدور ترانزیتی CAREC از قلمرو تاجیکستان عبور می کنند. اگرچه حجم ترافیک از کریدور به کریدور به شدت متفاوت است. سه راهروی کلیدی در زیر مورد بحث قرار گرفته است.
کریدور 2 CAREC
این یک کریدور چند وجهی (راه آهن، دریا، جاده) است که از طریق شش BCP، اتصال چین به ترکیه را از طریق گرجستان، آذربایجان، ترکمنستان/ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان فراهم می کند. این کریدور در مرز ناو به تاجیکستان وارد می شود و از خجند و کانی بادام می گذرد و در کارا سو وارد قلمرو قرقیزستان می شود و از طریق اوش، گلچا، سری تاش و لرکشتان به یرکشتم چین منتهی می شود. بخش تاجیکستان از راهرو کوتاه ترین از همه است.
کریدور CAREC 3b
فدراسیون روسیه را از طریق قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و افغانستان به کشورهای خلیج فارس متصل می کند. این مناطق معدنی و جنگلی شمالی روسیه و قزاقستان را به تولیدکنندگان کالا در خاورمیانه متصل می کند. در شمال تاجیکستان، این کریدور از مرکه (قزاقستان) می گذرد و از چادووار وارد قرقیزستان می شود و از Karabalta-Gutcha و Sary-Tash عبور می کند. این کریدور از مرز تاجیکستان کرمیک در مرز تاجیکستان و قرقیزستان وارد تاجیکستان می شود. از مسیر جرجیتال – وحدت – دوشنبه تورسون زاده در تاجیکستان می گذرد و از مرز ساریاسیا وارد خاک ازبکستان می شود و از مرز حیرتان وارد افغانستان می شود و به بندرعباس در ایران منتهی می شود.
کریدور 5 CAREC
یکی از مستقیم ترین مسیرها از چین به آسیای مرکزی و جنوبی است. پتانسیل بالایی برای حمل و نقل کالا از چین و پاکستان، صادرات مجدد کالا از قرقیزستان و حمل و نقل کشاورزی افغانستان و پاکستان دارد. محصولات و مصالح مربوط به ساخت و ساز از شمال به شبکه راه آهن چین تا منطقه کاشا/یرکشیتان ارتباط برقرار می کند و برای حمل و نقل چند وجهی و چند وجهی مناسب است. در قلمرو قرقیزستان، کریدور از مرز تاجیکستان ایرکشتم وارد می شود، از ساریتاش می گذرد و در مرز تاجیکستان و قرقیزستان به مرز قرقیزستان می رسد.
از جرجیتال-وحدت-دوشنبه می گذرد و مستقیماً به سمت جنوب به سمت لوله کورگان و تا پایانه مرزی نیجنی پنج حرکت می کند. در مرز افغانستان تاجیکستان، وارد شرهان بندر/کندز می شود. و تا مسیر کابل-جلال آباد ادامه می دهد و از مرز پاکستان-افغانستان در لندی کوتل عبور می کند. منطقه تورخم، افغانستان تا ایرکشتم، قرقیزستان، عمدتاً یک شبکه جاده ای است که خطوط راه آهن محدودی دارد.
کریدور CAREC No.6c
یکی از طولانی ترین کریدور های CAREC است که کشورهای اروپایی را به خاورمیانه و جنوب آسیا متصل می کند. این کریدور چندوجهی از روسیه قزاقستان-ازبکستان آغاز می شود و در شمال در مرز بیک آباد وارد تاجیکستان می شود. از طریق ناو-شهرستان- عینی- دوشنبه- کورگانتیوب به مرز مرزی نیجنی پینج به افغانستان می گذرد. سپس این کریدور همان مسیر کریدور 5 را دنبال می کند و تبدیل به یک مسیر ترانزیتی برای کالاهای پاکستانی و هندی به روسیه و کشورهای اروپای شرقی می شود.
علیرغم پتانسیل آن، این کریدور در حال حاضر به دلیل بن بست سیاسی و اقتصادی ادامه دار بین تاجیکستان و ازبکستان به دنبال اختلاف نظر بر سر استفاده از انرژی و آب منطقه ای، یعنی مخالفت ازبکستان با ساخت سد برق آبی روگون توسط تاجیکستان، کمترین اعتماد را دارد. در نتیجه، ترانزیت کالا از طریق مرز بک آباد در سال 2011 متوقف شد و BCP همچنان غیرعملیاتی است. بعلاوه، تاجیکستان هنوز تونل شهرستان را که با وام چینی تامین می شود، تکمیل نکرده و تونل “لستقلول” را بازسازی نکرده است. این مسیر برای جابجایی داخلی مسافران و کالا بین شمال و بقیه تاجیکستان استراتژیک در نظر گرفته می شود.