عوامل موثر بر ترافیک راه آهن ازبکستان

مقدمه

از لحاظ تاریخی، ازبکستان نقش مهمی در حمل و نقل بین آسیای مرکزی و روسیه داشت و راه آهن اصلی ترین روش مورد استفاده بود. ترافیک راه آهن پس از فروپاشی FSU کاهش یافت، اما در سال های اخیر با گسترش اقتصاد و تجارت، به شدت بازگشت.

UTY در سال 2018، 68.4 میلیون تن بار و 22.1 میلیون مسافر را جابجا کرد. گردش حمل بار آن 22.9 میلیارد تن کیلومتر و گردش مسافر 4.3 میلیارد مسافر در کیلومتر بود (کمیته دولتی آمار 2019a). حدود 58 درصد از حجم بارها مربوط به تردد داخلی و 42 درصد مربوط به کالاهای وارداتی، صادراتی و ترانزیتی بوده است.

با افزایش سرعت تلاش ها برای گسترش همکاری های اقتصادی منطقه ای و ادغام، تجارت بین آسیا و اروپا افزایش یافت است. کشورها به تنگناهای حیاتی در مسیرهای ترانزیتی منطقه ای رسیدگی می کنند. انتظار می رود که این منجر به ایجاد فرصت های ترافیکی جدید و گسترده برای UTY، از جمله برای حمل و نقل کالاهای فله و ترافیک کانتینری شود.

تجزیه و تحلیل ترافیک

جمهوری خلق چین بزرگترین شریک تجاری ازبکستان است که پس از آن فدراسیون روسیه، قزاقستان و ترکیه قرار دارند. تجارت با کشورهای اروپایی (به عنوان مثال، لهستان، کشورهای بالتیک) به طور متوالی در حال رشد بود است. جدول زیر رشد ثابت صادرات و واردات را نشان می دهد، با افزایش شدید واردات از زمان شروع اصلاحات در سال 2016.

حمل و نقل ریلی و جاده ای دو روش حمل و نقل پیشرو برای صادرات و واردات هستند. راه آهن عموماً کم هزینه ترین حالت برای اکثر محموله های مسافت طولانی است. حمل‌ونقل جاده‌ای مزایایی برای ترافیک راه آهن در مسافت کوتاه‌تر دارد، انعطاف‌پذیرتر است و از پیشرفت‌هایی در شبکه راه‌ها در دو دهه گذشته بهره‌مند است که هزینه‌های کاربران جاده را کاهش داد است. در سال 2018، راه آهن 66 درصد از حجم محموله های صادراتی، 85 درصد از حجم محموله های وارداتی و 92 درصد از حجم محموله های ترانزیتی را جذب کرد . در حالی که راه آهن روش غالب برای حمل و نقل کالاهای مبادله‌ای است. سهم حمل و نقل جاده ای به طور متوالی طی سال های 2015-2018 به خصوص برای کالاهای صادراتی افزایش یافت.

تغییرات در حجم محموله ها

از سال 2014 تا 2018، حجم کل محموله UTY سالانه حدود 1٪ افزایش یافت، اما گردش کالا بدون تغییر بود که نشان دهنده کاهش طول حمل و نقل است. در همین دوره، حجم مسافر با نرخ متوسط سالانه 3.7 درصد افزایش یافت در حالی که گردش مالی مسافر 3.3 درصد افزایش یافت.

همانطور که جدول زیر نشان می دهد، نفت، زغال سنگ، سنگ معدن فلز، سیمان، مصالح ساختمانی، مواد شیمیایی، کودها و نهاده های تولیدی کالاهای پیشرو در حمل و نقل ریلی هستند. این محموله های فله و فله به طور سنتی به نفع حمل و نقل ریلی هستند.

در آینده، ازبکستان انتظار دارد قبل از صادرات محصولات خود را در داخل کشور افزایش دهد (مثلاً ریسندگی پنبه خام به نخ) و افزایش تقاضا برای کالاهای مصرفی. این روندها احتمالاً منجر به تغییراتی در ترافیک راه آهن می شود: (1) اندازه محموله های کوچکتر. (2) تراکم حمل و نقل کمتر: (3) مشتریانی که به طور فزاینده ای تقاضای قبض واحد، خدمات خانه به در را دارند. و (4) افزایش بیشتر در کانتینری کردن بار. بنابراین برای UTY مهم است که راه حل های لجستیکی جامع ارائه دهد تا سهم بیشتری از جابجایی کالاهای آینده را به خود اختصاص دهد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید

پست قبلی

هسته های لجستیک

پست بعدی

کریدور های ترانزیتی تاجیکستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *