مرتضی قندچی، رئیس کمیته حملونقل جادهای و ریلی انجمن صنفی شرکتهای بینالمللی حملونقل خراسان رضوی، ظرفیتهای ریلی کشور و کاستیها در این حوزه را برشمرد. همچنین به اهمیت نقش بخشخصوصی در این زمینه پرداخت.
قندچی گفت: کریدور شمال-جنوب یکی از راهبردیترین مسیرهای ترانزیت کالا در شرق دنیا محسوب میشود. این رهگذر، دارای موقعیت استراتژیکی مهمی میباشد. و برای کشورمان نیز به دلیل موقعیت مناسب ریلی و جادهای و امکان دسترسی به سواحل خلیجفارس، دریای عمان و دریای خزر از اهمیت خاصی برخوردار است. وی با تاکید بر اینکه کریدور شمال-جنوب مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا به شمار میرود. افزود: این کریدور ۴۰درصد مسیرها را نزدیکتر و ۳۰درصد هزینههای حملونقل را کاهش میدهد و به دلیل نقش حیاتی آن در تجارت و اقتصاد کشورهای آسیای میانه، به همکاری تمام کشورهای این منطقه نیاز دارد.
این فعال حوزه حملونقل ریلی در ادامه گفت: در کریدور شمال-جنوب، سهم حملونقل دریایی ۳۰درصد، جادهای۳۰درصد و ریلی ۴۰درصد پیشبینی شده است.
وی، تصریح کرد: نقش بخشخصوصی در سهم ۴۰درصد حوزه ریلی، حداقل ۲۰درصد است و سرمایهگذاری بخش خصوصی در این حوزه اهمیت بسزایی دارد. البته به سرمایهگذاریهای خاص دولتی نیز نیاز دارد. قندچی خاطرنشان کرد: امکانات و ظرفیتهای کشور در حوزه ریلی کاستیهای بسیاری دارد. به دلیل سرمایهگذاری کلی از سوی دولت، اجرای پروژهها به کندی انجام میشود و زمانبراست.
وی با اشاره به انقطاع ریلی در مسیر ریلی رشت-آستارا، اظهار کرد:
این معضل، سبب بلاتکلیفی در حمل کالاها میشود. همچنین ریل بنادر کاسپین به یکدیگر متصل نیست و این نبود ارتباط مشکلات بسیاری را ایجاد میکند. عدملایروبی یکی از بنادر اصلی شمال نیز مانع پهلو گرفتن کشتیها و حمل بار به این بندر است.
این فعال حوزه حملونقل ریلی تاکید کرد: دولت باید سرمایهگذاریهای مشترکی با بخشخصوصی برای رفع کاستیهای مسیرهای ریلی انجام دهد. برای مثال در مسیر ریلی زاهدان به چابهار که از اهمیت زیادی برخوردار است. سرمایهگذاریها به کندی صورت میگیرد و آمادهسازی آن سالها به طول انجامیده است.
وی اذعان کرد: با توجه به اینکه دولت سرمایهگذار و فعال اقتصادی خوبی نیست. از طرفی بخش اصلی در فراهم کردن امکانات و ظرفیتهای ریلی کشور به عهده دولت است، کارها در این حوزه به کندی پیش میرود.
قندچی با اشاره به دخالت و سختگیریهای بخش دولتی در سرمایهگذاریهای بخشخصوصی و خارجی، اذعان کرد: استفاده از امکانات، رانتهای اطلاعاتی و ارتباطات دولتی سبب شده که کار برای بخشخصوصی واقعی در حوزه حملونقل ریلی سخت شود.
وی اظهار کرد: کشور ما ظرفیت جابهجایی ۴میلیون تن کالای ترانزیتی از طریق مسیر ریلی را دارد منوط بر اینکه بخش دولتی با سرمایهگذاریهای زیرساختی از این حوزه حمایت کند تا با همکاری بخش خصوصی و دولتی، پیشبینیها برای جابهجایی این حجم کالا از طریق مسیرهای ریلی، تحقق یابد.
حمل و نقل بین المللی خلیج فارس ریل
حمل ریلی و جاده ای به آسیای میانه و روسیه
دارای دفاتر فعال در مشهد ، سرخس ، اینچه برون، تهران و بندرعباس