حمل ونقل ازبکستان بخش 1
رشد حمل ونقل بین المللی ازبکستان در تجارت خارجی ازبکستان تا حدی به دلیل ارتباط بیشتر اقتصادی منطقه ای و موقعیت جغرافیایی مطلوب آن در چهارراه اوراسیا بین چین، روسیه، اروپا و خاورمیانه بوده است.
نکته مهم این است که ازبکستان در مرکز ابتکار کمربند و جاده چین (BRI) قرار دارد
یک پروژه زیرساختی عظیم چین برای اتصال آسیا، اروپا و آفریقا از طریق کریدورهای جدید حمل و نقل زمینی و دریایی.
ازبکستان در سال 2015 به BRI ملحق شد و قرار است به طور مستقیم و غیرمستقیم از سه کریدور حمل و نقل اصلی در دست توسعه بهره مند شود:
کریدور اقتصادی چین – آسیای مرکزی – آسیای غربی که چین، ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه را به هم متصل می کند. ; گذرگاه اقتصادی آبی چین-اقیانوس هند-آفریقا-دریای مدیترانه که از پاکستان به چین و آسیای جنوب شرقی از طریق یک مسیر دریایی جدید چین خواهد رفت.
و پل زمینی جدید اوراسیا که از چین، قزاقستان، روسیه و اروپا عبور می کند.
یک مطالعه بانک جهانی تخمین می زند که پروژه های زیربنایی مرتبط با BRI می تواند
هزینه های تجاری
هزینه های تجاری برای حمل ونقل بین المللی ازبکستان را تا 3 درصد کاهش دهد. عوامل خارجی و تغییر روندهای جهانی، بخش لجستیک ازبکستان را با فرصت های جدید و همچنین بادهای مخالف و چالش های بالقوه مواجه کرده است.
با تشدید شرایط مالی جهانی، قیمت های بی ثبات کالاها و افزایش خطرات ژئوپلیتیکی، چشم انداز ازبکستان و آسیای مرکزی نامشخص است.
اما موقعیت جغرافیایی مساعد، اقتصادی با رشد قوی، جمعیت جوان و رو به رشد، و موقعیت بالقوه استفاده نشده ازبکستان برای سرمایه گذاری بر روی تغییر روندها و تثبیت موقعیت خود به عنوان یک رهبر اقتصادی و تجاری در آسیای مرکزی است
شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس ریل پیشرو در ارسال بار بصورت ریلی و جاده ای به آسیای میانه مخصوصا کشور ازبکستان است
و همواره آماده همکاری با تجار و بازرگانان و کارخانجات میباشد .