چالش ها و فرصت ها حمل و نقل
برای بخش حمل و نقل جهانی، سال 2023 با بازگشت مداوم به تعادل پس از همهگیری مشخص شده است. که عموماً از ارسالکنندگان (فرستندهها و گیرندگان کالا) نسبت به حاملها ترجیح داده است. همهگیری COVID-9 باعث افزایش تقاضا برای کالاها شد. کمبود حمل و نقل و افزایش هزینههای حمل و نقل به شرکتهای حملونقل کمک کرد تا سودهای رکوردی کسب کنند. اکنون، ظرفیت مازاد حمل و نقل، تورم جهانی، افزایش قیمت سوخت، تأثیر افزایش نرخ بهره، کاهش تقاضا و عدم اطمینان اقتصادی بر سود و حاشیه شرکتها تأثیر گذاشته است. شوکهای اقتصادی، از جمله پیامدهای درگیری بین روسیه و اوکراین و اعمال تحریمهای غرب، بر زنجیرههای تامین جهانی فشار وارد کرد. همچنین نقشه لجستیکی جدیدی برای اروپا و آسیا ایجاد کرده است.
کاهش تقاضای جهانی و افزایش قیمت سوخت چالشهای جدی برای ارائهدهندگان حمل و نقل در سطح بینالمللی ایجاد میکند. تورم و شرایط سخت مالی قدرت خرید مصرف کنندگان را کاهش داد. سازمان تجارت جهانی انتظار دارد رشد سالانه تجارت کالاهای جهانی در سال 2023 به 1.7 درصد کاهش یابد که از 2.7 درصد در سال 2022 و 9.4 درصد در سال 2021 کاهش می یابد. کاهش بیشتر تولید نفت. توسط عربستان سعودی، روسیه و کشورهای اوپک قیمت سوخت، به ویژه گازوئیل را افزایش داده اند که تاثیر زیادی بر هزینه های حمل و نقل خواهد داشت.
سرمایه گزاری ناکافی
در سال 2023، حملونقل جادهای همچنان با چالشهای ظرفیت مازاد و کاهش تقاضا مواجه بود که در سال 2022 پدیدار شد. در برخی بازارها، مانند ایالات متحده، کمبود نیروی کار رشد را محدود کرده است. بخش حمل و نقل ریلی در سال 2022 به دلیل افزایش قیمت شاهد درآمد و درآمد بالاتری بود. اما سرمایهگذاری ناکافی در زیرساختها و کمبود تجهیزات چالشهای مهمی را ایجاد میکند.
علیرغم پیشبینیهای تیرهکننده قبلی برای بار هوایی، انجمن بینالمللی حملونقل هوایی خاطرنشان کرد که تقاضای جهانی در جولای 2023 تنها 0.8 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت است. و تقاضای کلی نسبت به سال گذشته ثابت است. افزایش بازسازی و نزدیک کردن به تولید که ناشی از اختلالات زنجیره تامین همهگیر و تنشهای ژئوپلیتیک فزاینده بین ایالات متحده و چین است. میتواند بر حجم محمولههای هوایی نیز تأثیر بگذارد.
تاثیر شرایط منطقه
برای سال 2023، چشم انداز اقتصاد کلان جهانی نامشخص است. بانک جهانی رشد ضعیف و افزایش ریسک های مالی را برای اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه (EMDE) در کوتاه مدت و میان مدت پیش بینی می کند. تاثیر تورم بالای جهانی، شرایط مالی سخت ناشی از افزایش نرخ بهره در ایالات متحده، و ثبات مالی متزلزل فزاینده برای کشورهای در حال توسعه، همگی بر دورنمای رشد EMDE تاثیر میگذارند. حتی در شرایطی که انتظار میرود تورم و قیمت کالاها تعدیل شود، اگرچه سال 2023 ثابت شد است.
به عنوان سالی با شگفتی های مثبت برای انعطاف پذیری اقتصادی صعودی و غیرمنتظره جهانی، بانک جهانی پیش بینی های رشد تولید ناخالص داخلی را برای اقتصادهای توسعه یافته. در حال ظهور در پی شوک های ناشی از درگیری بین روسیه و اوکراین و تشدید سیاست های پولی بانک های مرکزی جهانی کاهش داد است. پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی منطقه اروپا و آسیای مرکزی در سال 2025، 2.7 درصد است. که 0.1 درصد کمتر از پیش بینی بانک جهانی در ژانویه 2023 است. در حالی که انتظار می رود تولید ناخالص داخلی چین پس از افزایش به 56 درصد در سال 2023، به 44 درصد کاهش یابد. به ویژه رشد تولید ناخالص داخلی ازبکستان. پیش بینی برای سال 2025 (5.8 درصد) بالاترین میزان در اروپا و آسیای مرکزی است. اما کاهش سرعت برای شرکای تجاری اصلی بر توسعه اقتصادی داخلی تأثیر خواهد گذاشت.
حمل و نقل بین المللی خلیج فارس ریل
حمل ریلی و جاده ای به آسیای میانه و روسیه
دارای دفاتر فعال در مشهد ، سرخس ، اینچه برون، تهران و بندرعباس
صفحه لینکدین