شرکای تجاری اصلی افغانستان (2010)
با وجود فضای نامطلوب امنیتی، تجارت چین و آسیای مرکزی با افغانستان در حال افزایش است (نگاه کنید به شکل 1). شرکت های چینی معدن، انرژی، ارتباطات مشترک و حمل و نقل برای فرصت های منحصر به فرد موجود در بازار افغانستان تلاش می کنند. پویایی تجارت شمال افغانستان در چند سال اخیر، تا حدی ناشی از تنش های سیاسی بین افغانستان و همسایه شرقی آن، پاکستان است.
فعالیت ایالات متحده در منطقه
به دلیل وخامت اوضاع امنیتی در پاکستان، مسیرهای تدارکاتی نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده در افغانستان باید متنوع شود. همچنین مسیرهای آسیای مرکزی را نیز در بر گیرد. ازبکستان از طریق شبکه های راه آهن پایدار و تاجیکستان از طریق شبکه جاده ای خود اکنون در تامین سوخت و سایر مواد برای پایگاه های نظامی ایالات متحده در افغانستان مشارکت دارند.
ایالات متحده از این شتاب استفاده کرده و ابتکاراتی را برای تعمیق همکاری های اقتصادی منطقه ای بین افغانستان و آسیای مرکزی به عنوان بخشی از چشم انداز خود برای توسعه اقتصادی منطقه و به عنوان یک استراتژی خروج پس از خروج تدریجی نیروهای نظامی خود از افغانستان اتخاذ کرده است. اگرچه این ابتکار “جاده ابریشم جدید” تحت هدایت ایالات متحده برای تقویت مسیرهای ترانزیتی 1 که قرار است با چالش هایی روبرو شوند. ممکن است منجر به سرمایه گذاری های آتی و گنجاندن شرکت های آسیای مرکزی در پروژه های اقتصادی منطقه ای شود.
هدف راهبردی تاجیکستان در این زمینه، جذب این فرصت های ترانزیتی و ارتقای عملکرد کریدورهای خود برای تسهیل تجارت و حمل و نقل است. با انجام این کار، تاجیکستان می تواند به بازسازی اقتصادی افغانستان و تلاش های ایجاد صلح کمک کند.
مسیر حمل و نقل کرمیک (کریدور 5 CAREC) و BCP تاجیکستان – قرقیزستان در ترانزیت کالاهای مصرفی در منطقه و فرآورده های نفتی برای نیروهای نظامی ناتو از پایگاه آمریکا در پایگاه خود در قرقیزستان به ایستگاه های نظامی آن در منطقه مهم شد است. افغانستان.
مسیر Corridor Carec’s 5
اهمیت مسیر کرامک (Corridor Carec’s 5) در سال های اخیر افزایش یافت. از آنجایی که اتصال حمل و نقل جاده تاجیکستان را با دولت های CA و چین تضمین می کند. با این حال، به دلیل آخرین سیاست های محدود کننده ازبکستان به سوی تاجیکستان، پتانسیل کامل خود را به دست نیاورده است. که این قضیه منجر به کاهش قابل توجهی در حمل و نقل کالا از طریق BCP ازبکستان تاجیکستان در سال 2011 شد. بر اساس داده های اخیر (نگاه کنید به شکل 2)، حجم کالاهای حمل و نقل در نقاط عبور ازبکستان تاجیک در شمال تاجیکستان کم است. با این حال، رشد قابل توجهی در نقطه عبور کرامک در شرق وجود دارد. براساس داده های وزارت حمل و نقل برای سال های 2011 و 2012، حجم حمل و نقل از طریق مرز کرویمیک به طور سه بعدی، شبیه حجم کالاها است که تاجیکستان را در BCP شورچنندر افغانستان ترک می کند. (نمودار 1 را ببینید).
دیدگاه سیاسی Corridor Carec’s 5
از نظر سیاسی، توسعه بیشتر مسیر حمل و نقل کرمیک، با عبور از قلمرو ازبکستان، هر چند با هزینه های حمل و نقل بالاتر، یک مسیر حمل و نقل جایگزین برای واردات و صادرات کالا برای تاجیکستان فراهم می کند. مطالعه ای برای ارزیابی امکان سنجی ساخت شبکه راه آهن در امتداد کریدور 5 در حال انجام است. با توجه به چالش های مداوم ایجاد شده توسط مقامات راه آهن ازبکستان در رابطه با ترانزیت واردات و صادرات، تاجیکستان مایل است این پروژه را برای کاهش وابستگی شدید خود به انجام برساند. مسیر ترانزیتی ازبکستان این راه آهن به طور بالقوه می تواند بخشی از یک کریدور چندوجهی باشد. و به عنوان مسیری جایگزین برای دریای خزر و بنادر خلیج فارس برای کشورهای منطقه عمل کند.
شایان ذکر است که کریدور 5 (بخش شمالی و مرکزی آن) پتانسیل کوتاه کردن مسیر ترانزیت کالا از چین به بنادر بندرعباس و چبهور (ایران)، کراچی (پاکستان) و استانبول (ترکیه) را دارد. و در مقایسه با مسیرهای جایگزین از طریق ازبکستان و ترکمنستان، از طریق افغانستان به اروپا می رسد. مقایسه طول مسیرهای مختلف در جدول 1 ارائه شده است.
توسعه زیرساخت های مناسب برای بهبود ترانزیت کالا از طریق جاده در تاجیکستان نیازمند سرمایه گذاری عظیم است. اساس چنین سرمایهگذاریهایی در وهله اول یک مشارکت عمومی-خصوصی است، مانند مشارکتی که از جاده عوارضی تاجیکستان مرکزی – شمال تاجیکستان پشتیبانی میکند. سایر سرمایهگذاریهای فرعی مورد نیاز برای ارائه خدمات برای ترافیک جادهای باید توسط بخش خصوصی، احتمالاً با برخی مشوقهای دولتی، ارائه شود.
جمع بندی
ایجاد شبکه ای از سازمان های لجستیک بین کشورهای CA می تواند زیرساخت های سازمانی لازم را برای بهبود ترافیک حمل و نقل بین کشورها فراهم کند.پروژه های بازسازی و ساخت و ساز در حال انجام، و آزادسازی ارائه خدمات حمل و نقل، فرصت های تجاری را برای کارآفرینان خصوصی ایجاد کرده است. بر اساس آمار دولتی، بین سالهای 1998 تا 2009، تناژ حمل شده توسط شرکتهای حملونقل خصوصی تقریباً 10 برابر افزایش یافته است، همچنین افزایش 9 برابری در تناژ حاملهای بینالمللی بار وجود دارد که نشاندهنده افزایش فعالیت شرکتهای حملونقل با استفاده از حملونقل است. تاجیکستان به عنوان یک کشور ترانزیت، آمارهای دولتی تعداد افرادی که در خدمات حمل و نقل بر اساس مجوزهای فردی کار می کنند را نشان نمی دهد در مورد وسایل نقلیه ای که بر اساس اختراعات کار می کنند، هزینه ثابت قابل پرداخت به مقامات مالیاتی تأثیر توسعه حمل و نقل اغلب در طبیعت است و این سطح از تجزیه و تحلیل برای درک تأثیر اقتصادی گسترده تر آن مورد نیاز است متغیرهای اقتصادی، مانند توسعه زمین و ارزش املاک، چنین دادههایی در درک چگونگی تأثیر شبکههای راهآهن و جادهای جدید بر اقتصادهای محلی مفید خواهند بود.
به طور کلی، ایجاد مراکز حمل و نقل که کشورهای آسیای مرکزی را به هم متصل می کند به توسعه تجارت در این کشورها و یکپارچگی منطقه ای کمک می کند. تنوع و افزایش حجم صادرات بخش جدایی ناپذیر رشد و توسعه اقتصادی آینده منطقه است. تولید و صادرات متنوع شرکت ها را در معرض رقابت داخلی و بین المللی قرار می دهد و منجر به افزایش بهره وری می شود.
حمل و نقل بین المللی خلیج فارس ریل
حمل ریلی و جاده ای به آسیای میانه و روسیه
دارای دفاتر فعال در مشهد ، سرخس ، اینچه برون، تهران و بندرعباس