ارتباط حمل و نقل با اقتصاد دولت

اقتصاد پایدار دولت

سیستم حمل و نقل کارآمد عامل مهمی برای رشد اقتصادی پایدار دولت است. استفاده منطقی از قابلیت‌های حمل‌ ونقل و لجستیک کشور، توسعه سریع صنایع و بخش‌های اقتصادی مرتبط را تحریک می‌کند. در یک اقتصاد جهانی در حال جهانی شدن. گسترش فرآیندهای یکپارچه سازی با معرفی اتحادیه اقتصادی اوراسیا، قزاقستان در حال اجرای یک هدف استراتژیک بلندپروازانه برای ایجاد یک اقتصاد رقابتی است. در این زمینه، نقش کلیدی در دستیابی به این اهداف باید بر عهده سیستم حمل و نقل و لجستیک کارآمد باشد. که نه تنها باید اتصال حمل و نقل بالا و کارآمد را در کشور فراهم کند. بلکه باید سطح لازم از ادغام قزاقستان در حمل و نقل و لجستیک جهانی را نیز فراهم کند.

سهم هزینه های حمل و نقل قزاقستان

در قزاقستان امروزی، سطح هزینه های لجستیک در مجتمع تولیدی یکی از بالاترین ها در جهان است. سهم هزینه های لجستیک در هزینه نهایی تولید تقریباً 20-25٪ است. این مورد، میانگین جهانی 11٪ است، در چین – 14٪ در اتحادیه اروپا 11٪ در ایالات متحده و کانادا – 10٪. در حال حاضر، عدم کارایی سیستم حمل و نقل قزاقستان، ترمزی بر توسعه اقتصاد به عنوان یک کل است. در این راستا، بحث تحقیقات لجستیک در قزاقستان و تأثیر آن بر رشد اقتصادی این کشور مطرح است. این مقاله به بررسی مشکلات و موانع توسعه سیستم لجستیک قزاقستان و راه حل های آنها، تجزیه و تحلیل ظرفیت لجستیکی کشور می پردازد.

تاثیرات ژئوپلیتیکی بر حمل و نقل قزاقستان

تغییرات در چشم‌انداز حمل و نقل به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیکی در بحبوحه جنگ روسیه و اوکراین و اعمال تحریم‌های بین‌المللی بر روسیه، کالاها در ورود یا خروج مستقیم از خاک روسیه با موانعی مواجه شده‌اند. در نتیجه، تجارت قزاقستان به طور قابل توجهی از وضعیت ژئوپلیتیک فعلی سود برده است. قابل ذکر است که صادرات قزاقستان به روسیه از 7 میلیارد دلار در سال 2021 به 8/9 میلیارد دلار در سال 2023 افزایش یافته است. .
جنگ روسیه و اوکراین نیز چشم انداز تدارکات را تغییر داد است. بازرگانانی که کالاها را از آسیا/چین به اروپا حمل می کنند از استفاده از کریدور شمالی که از روسیه می گذرد به مسیر ترانسپورت بین المللی Trans-Casp ianI (TITR یا کریدور میانی) که از آسیای مرکزی می گذرد تغییر کرده اند. بر اساس شورای روابط خارجی اروپا. 86 درصد از تجارت زمین بین اروپا و چین قبل از جنگ روسیه و اوکراین از طریق کریدور شمالی روسیه عبور می کرد. با توجه به این موضوع، قزاقستان قصد دارد موقعیت خود را به عنوان یک مرکز ترانزیتی در اوراسیا تقویت کند و به تدریج به یک نیروی قدرتمند در بخش حمل و نقل و لجستیک تبدیل شود.

پتانسیل کوریدورهای قزاقستان

پتانسیل کریدور میانی اهمیت مسیر اقیانوسی و کریدور میانی برای حمل کالا از چین به اروپای غربی تحت شرایط تحریم های شدید، ممنوعیت ها و محدودیت های واردات یا صادرات کالاهای روسیه افزایش یافته است. کریدور میانه یک کریدور چندوجهی به طول 6180 کیلومتر است که به عنوان یک مسیر تجاری برای اتصال جنوب شرق آسیا و چین به اروپا عمل می کند و از قزاقستان، دریای خزر، آذربایجان، گرجستان و در صورت تمایل ترکیه می گذرد. دولت قزاقستان کریدور میانه را به عنوان یک جزء محوری در تقویت ظرفیت حمل و نقل و لجستیک خود می شناسد. حجم کالاهای جابجا شده در طول کریدور در حال افزایش است و پتانسیل قابل توجهی برای گسترش بیشتر وجود دارد.

حمل و نقل بین المللی خلیج فارس ریل
حمل ریلی و جاده ای به آسیای میانه و روسیه
دارای دفاتر فعال در مشهد ، سرخس ، اینچه برون، تهران و بندرعباس
صفحه لینکدین

پست قبلی

28th Kazakhstan International Transport & Logistics Exhibition

پست بعدی

وضعیت حمل و نقل و کریدور های قزاقستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *